پیشنهاد بسته ی آموزشی پرورش خلاقیت در معماری

. این دوره حاصل پژوهش دقیق در زمینه ی آموزش معماری و همچنین برگرفته از دوره های پرورش خلاقیت برای دانشجویان معماری دانشگاه پلی تکنیک میلان می باشد. کلیه ی مفاهیم در این دوره به صورت تئوری و عملی در قالب ١٠ کارگاه آموزشی 4 ساعته قابل برنامه ریزی می باشد.

موضوع درس: پرورش خلاقیت در معماری (پژوهش محور) مدت دوره: ۴٠ ساعت/ ١٠ جلسه (هر جلسه ۴ ساعت) مدرس: مهندس بهرام بیجندی

نحوه ی کلاس گردانی: کلیت کلاس: مدرس مفاهیم مورد نظر را به عنوان یک کلیت در اختیار کلاس قرار می دهد وسپس کلاس به صورت گروهی در بحث های مرتبط شرکت می کنند. پروژه های قراردادی: مدرس و دانشجویان طی یک قرار قبلی مقرر می کنند که دانشجویان بخش مشخصی از کار را با در نظر گرفتن یک محدوده زمانی مشخص در کلاس ارائه دهند.

(جزئیات برنامه درسی بسته به صلاحدید مدرس ونیازهای دانشجویان قابل تغییر می باشد)

مقدمه:

خلاقیت واژه ای است مبهم که ارائه تعریف دقیق از آن دشوار است. همانند هزاران واژه مهم دیگر که با ارائه تعریف فقط آنها را در یک چهارچوب سلیقه ای محدود می کنیم. اما بطور کل می توان گفت: خلاقیت یک فرایند ذهنی است، مرکب از قدرت ابتکار و انعطاف پذیری که هدف آن تولید یک محصول ارزشمند، کاربردی و نوآورانه است.

«تافلر» در کتاب موج سوم می گوید: «موج اول دوره کشاورزی است که انسان ها وابسته به زمین هستند، در موج دوم انقلاب صنعتی رخ داد و موج سوم عصر فراصنعت و فن آوری اطلاعات است و تنها فکری که در این عصر میتواند کارساز باشد خلاقیت است.

با این وجود در تصور اکثر افراد باور بر این است که با اطلاعات کافی و استدلال و تجزیه و تحلیل ماهرانه که می توان به تجربه تعبیر کرد، رسیدن به هدف نهایی دست یافتنی است و افراد با یک دید عامیانه در مورد خلاقیت استفاده از آن را در تمام عرصه های زندگی محدود به عده ای خاص که بطور ذاتی خلاق هستند، می دانند. اما امروزه دانشمندان در عین اعتقاد به فطری بودن این فرآیند بحث آموزش خلاقیت را ارجح تر دانسته و آموزش شیوه های خلاقیت و همچنین بررسی خصوصیات افراد خلاق را فراهم کننده ظهور این فرایند حیاتی می دانند. (ادوار دوبونو، خلاقیت جدی)

اهداف دوره:

در مقدمه بحث، خلاقیت را به فرایند ذهنی تعریف کردیم. این فرایند در ذهن یک معمار خلاق ضرورتاً دارای دو پیش نیاز خواهد بود. اول تخیل و بعد تصور. تخیل همان تصاویر و اوهامی است که معمار آزادانه و بدون قید و بند در ذهن خود برای خلق یک اثر معمارانه می پروراند. این تخیل به دلیل آزادی و رهایی زیاد، مقدمه مناسب خلاقیت معمارانه است. بدین ترتیب که معمار می تواند در تخیل خود هزاران اثر معماری را که اولین بار به ذهن خود او خطور کرده است، پدید آورد. اما تصورمعماری به مثابه تصاویر ذهنی است که معمار با راهنمایی استادش از یک اثر معماری که تا بحال ممکن است اصلاً ندیده باشد ولی آن اثر در واقعیت وجود دارد، ساخته می شود. (آنتونیادس، بوطیغای معماری، ص ۳۰)

حال معمار برای تبدیل تخیلات خود به واقعیت باید با استفاده از تصورات خود از یک اثر معماری که اکتسابی بدست آمده است، آن تخیلات را به جهان واقعیت وارد کند.

بطور کل «تخیل عامل تسریع کننده تصور است در حالی که تصور صافی است که تخیل برای پیوستن به واقعیت باید از آن بگذرد.» (آنتونیادس،بوطیغای معماری، ص۳۰)

هدف این دوره ایجاد این دو پیش شرط می باشد که بوسیله ی آن معماری خلاق و بطور کل،فرایند خلاقیت به عینیت می رسد.

جلسه ی اول: بررسی مبانی نظری خلاقیت-ابزار ایجاد و توسعه ی خلاقیت- جلسه ی دوم: پرزنت شخصی-فن بیان-اصول ارائه فردی-بداهه پردازی جلسه ی سوم: بررسی روند شکل گیری ایده - پرزنت بنا از دیدگاه معمار بنا جلسه ی چهارم: تمرین حرفه ای برگزاری جلسه ی کارفرما جلسه ی پنجم: کنفرانس باز به صورت پرسش و پاسخ در مورد ذهن باز و شانس(open mind&chance)- جلسه ی ششم: کارگاه آموزشی روش شناخت-تجزیه تحلیل خلاقانه-ارائه ی راهکارهای کارا( از طریق بررسی آثار معماران صاحب سبک داخلی و خارجی) جلسه ی هفتم: کارگاه اموزشی طراحی ارتباطات-داستان پردازی(برقراری ارتباط بین مبانی نظری و مباحث تئوریک با محصول نهایی طراحی) جلسه ی هشتم: کارگاه آموزشی تجسم خلاق دانشجویان از طریق خواندن داستان کوتاه با هدف شخصیت شناسی و تصویر سازی جلسه ی نهم: کارگاه نمایشنامه خوانی و طراحی صحنه و لباس و شخصیت با استفاده از تجسم خلاق جلسه ی دهم: اجرای نمایش طراحی شده توسط دانشجویان

* در اول هر جلسه قبل از شروع مباحث درسی ١٠ دقیقه حضور و غیاب با هدف پرورش خلاقیت با متد خاص سر فصل درس همان روز انجام می پذیرد. *وجود ابزار مالتی مدیا در فضای آموزشی برای کلیه ی جلسات الزامی است. *اخذ مجوز های آموزشی از سازمان های مربوطه به عهده برگزار کننده می باشد. *فضاهای آموزشی لازم: کلاس-آتلیه-پلاتو

با تشکر از توجه شما بهرام بیجندی

/ 2 نظر / 5 بازدید
mahnaz

سلام عزیزم انصافا وبلاگ زیبایی دارین.این رو جدی میگم... برای تبادل لینک رایگان ختما به من یه سری یزن http://4cd.ir

mahnaz

سلام عزیزم انصافا وبلاگ زیبایی دارین.این رو جدی میگم... برای تبادل لینک رایگان ختما به من یه سری یزن http://4cd.ir