نکات مهم برای شیت بندی معماری

در شیت بندی نکات متعددی مؤثر خواهند بود . لیکن اولین تأثیر مربوط به ذوق و سلیقه خود شخص بوده و سپس مواردی که در دروس مبانی و مقدمات طراحی آموخته ، خواهد توانست به او در بیان درست طرح و ایده و کانسپت طراحی شده کمک کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد :

۱* اولین تأثیر مربوط به ذوق و سلیقه خود شخص بوده و سپس مواردی که در دروس مبانی و مقدمات طراحی آموخته ، خواهد توانست به او در بیان درست طرح و ایده و کانسپت طراحی شده کمک کند.

 ۲* تعادل بصری در شیت ایجاد کنید .

۳* بصورت آگاهانه شیت را سنگین کنید .

۴* استفاده از فیگوری که خیلی پرداخت شده است بنا را تحت الشعاع قرار میدهد و هدف اصلی نشان دادن خود بناست و نباید عناصری دیگر، بیشتر از خود بنا به چشم بیاید .

 ۵* خطوط را به طور مناسب انتخاب کنید . طوری که در هماهنگی کامل باهم باشند . البته بعضی وقتها ممکن است که برای تاکید برعنصری نسبت به سایر عنصرها خطوط متفاوتی را به کار ببرید . مثلاً در ترسیم کوه خطوط شکسته استفاده کنید ؛ در حالی که بقیه جاها خطوط منحنی انتخاب شده باشد.

 ۶* توجه داشته باشید که کنترل انرژیهای بصری شیت اصلی اساسی و مهم است و برای جلوگیری از فرار دید بیننده اهمیت حیاتی دارد .

 ۷* تقسیم بندی مطالب ؛ می بایست به گونه ای باشد که موضوعات اصلی با تأکید بیشتری نمایانده شود . برای اینکار باید نقاطی از کادر را انتخاب کنید که انرژی بصری بیشتری دارند و مطلب اصلی شیت را در این نقاط بگذارید .

 ۸* عناصر محیطی مناسبی ؛ مانند : درخت ، سنگ ، کوه ، آب و … را با ابعاد مناسب و در پلان اول قرار دهید .

 ۹* با توضیحات مختصر و مفیدی که در جای مناسبی نوشته شده باشند ، کانسپت را معرفی کنید .

 ۱۰* با استفاده از فلش و علامات راهنما در اندازه های مختلف راه های اصلی و فرعی را متمایز کنید .

 ۱۱* سعی کنید از ابزارهای انتخاب شده برای راندو درست استفاده کنید .

 ۱۲* هنگام طراحی یک محیط و یا یک عنصر یک سری مفاهیم بنیادی هستند ؛ که اصطلاحاً کانسپت موضوع را تشکیل می دهند . فرض کنید میخواهید یک مجتمع آموزشی را طراحی کنید ؛ قبل از هر چیزی استحکام ، تعادل و سرعت انتقال فضا و عناصر راهنمای موضوع است که به ذهن میرسد ، بنابراین با استفاده از شکل هندسی کامل این استحکام را نشان بدهید و سپس کل مجموعه ی شیت را بر اساس حرکت همین اشکال طرح ریزی کنید.

 ۱۳* گاهی اوقات ؛ خطوط افق و توپوگرافی و … را به هم متصل کنید تا کل اجزای شیت با هم هماهنگ شوند .

 ۱۴* استفاده ازعناصر محیطی مثل فیگور انسان و درخت و ماشین متناسب با فضای طراحی شده در اسکیس و کروکی که علاوه بر زیبایی مقیاس را مشخص میکنه و در بعضی شیت ها کاربری مکان را هم نشان میدهد .

 ۱۵* هنگام ترکیب بندی شیت ، همیشه یک وحدت بصری خاص داشته باشید . تا هم شیت هدفمند و بامعنی شده و هم باعث رنجش دید بینده نباشد .

 ۱۶* برای ارائه ی بهتر ، زیبا و جذاب ؛ باید عناصر شیت را با استفاده از نزدیک هم قرار دادن عناصر مشابه ترکیب کنید.

 ۱۷* عناصر را طوری باید در شیت بچینید که ، حس سنگینی یک طرف و حس سبکی در طرف دیگر به بیننده القا نشود .

 ۱۸* باید با استفاده از عناصر داخل شیت کادر شیت را مشخص کنید و تا حد امکان صرفاً از خط صاف استفاده نکنید.

 ۱۹* باید یکی از عناصر شیت که دارای جزئیات بیشتری است ، به عنوان عنصر اصلی انتخاب کنید و بزرگتر و خواناتر از بقیه ی عناصر در شیت رسم شود .

 ۲۰* انتخاب عنوان مناسب و گویایی برای طرحتان و شیت که معمولا بالای شیت قرار میگیرد . یادداشت اطلاعات مختصری از موضوع ار جمله تاریخچه . در فضاهای خالی شیت نقد و بررسی و تحلیل قرار گیرد .

 ۲۱* معمولاً مشخصات دانشگاه ، دانشکده ، گروه ، استاد ، دانشجو ، ترم ، طرح ، عنوان شیت و مقیاس با اندازه ی مناسب در یک گوشه و یا گوشه های شیت قرار می گیرد .

 ۲۲* باید خود اجزا ، کادر شیت را ببندند مقطع به دلیل خط کلفت پائین به کادر بندی کمک میکند.کروکی هم به بستن کادر کمک میکند.

 ۲۳* موضوع اصلی واضح تر کشیده شود.

 ۲۴* از لحاظ بصری بهتر است عکس سمت چپ و نوشته سمت راست شیت باشد.

 ۲۵* چشم فقط به یک سمت جلب نشود و روی شیت حرکت کند.

 ۲۶* فونت در شیت باید هماهنگ با شکل مکان باشد.

 ۲۷* نکته مهم اخر این است که در شیت بندی نباید بترسید و با جرات پیش بروید.

 ۲۸* اولا محدودیتهای سایت ایده های خوبی برای طراحی به ما میدن که اگه بتونیم این ایده هارو به صورت کاملا شفاف و واضح*پرسپکتیو*در بیاریم عالی میشه ،تو کارا هم تا حدی معلومه

 ۲۹* داده ها تونو فرض کنید:مطالعات*بر رسی سایت،مطالعات پایه،تکمیلی،تطبیقی،ایده ها،و نهایتا نتایج

۳۰* در یک شیت بندی باید تمام اجزا خوانا باشند .این بدان معناست که اطلاعات فنی شیت را نباید به خاطر گرافیک شیت ، رنگهای زیادی اجزا مختلف شیت ، کم بودن فضای شیتی که استفاده می¬ کنیم دچار ابهام کنیم . به عنوان مثال یک نمای فنی باید نمای معماری باشد تا صفحه پر از درخت¬ ها و آسمان رنگی

 ۳۱* کلاژ کردن اجزای شیت ممنوع است . در شیت نباید هر کدام از اجزا را بر روی کاغذی جدا ترسیم کنیم و بعد روی شیت بچسبانیم . بلکه باید در حین ترسیم هر کدام از اجزای روی آن ، آرام آرام و نیز پیوسته شود . به طوری که در اتمام کار حتی یکی از اجزای شیت را برداشت و یا جابه جا کرد .

 ۳۲* استفاده از کادر بندی شیت ممنوع است .اجزای شیت، کادر شیت را تعریف می کنند ، اما کادربندی باعث می شود تا شیت محدود و خشک شود .

 ۳۳* اجزای شیت نباید مورب ترسیم شوند .مورب ترسیم کردن اجزای شیت ، به معنی خلاقیت در شیت بندی نیست ، جز پلان که نسبت به شمال می چرخد و یا مقطع ونما که میتوانیم در چهار طرف پلان ترسیم کنیم.

 34*شیت بندی خود به معنی پرزانته کار است و تنها ده درصد کل شیتی که شیت بندی دارد با رنگ راندو گردد .رنگ کردن به معنی شیت بندی نیست . در حقیقت یک شیت فنی و اصولی کم رنگ می شود تا وقت کمتری را بگیرد و تنها با شیت بندی اصولی که خود نوعی گرافیک به وجود می آورد که کمتر نیاز به رنگ باشد.

 ۳۵* نباید در یک شیت به اندازه ی زیاد از متن و نوشته استفاده کرد . در حقیقت نباید معماری را توضیح داد بلکه معماری باید خود گویا باشد . *در شیت نوشتن کلید واژه ها کافی است و در وسط شیت چیزی نباید نوشت . در اسکیس های جمعی و گروهی حتی نوشتن عنوان شیت هم ضروری نیست .

 ۳۶* از ترسیم درخت ، فیگور ، ماشین ، متن و … به صورت نیندیشیده شانسی و به منظور پرکردن شیت باید خودداری کرد .

 ۳۷* از ایجاد کلیشه و شیت بندی پرهیز کنید . در هر شیت بندی درباره موضوعات مختلف می توان یک خلاقیت جدید انجام داد . شیت ها می توانند عمودی و افقی بسته شوند و در یک شیت می توان اصلا پرسپکتیو نداشت و یا اصلا اجزای دو بعدی نداشت . ولی شیت بندی اصولی و درستی داشته باشند و …

 ۳۸* ابعاد شیت باید مستطیل طلایی باشد و بهتر است همیشه به رنگ سفید باشد . از به کار بردن شیت های مثلثی ، دایره ، مربع و… که ذاتاً دارای تقارن و سکون هستند ، بپرهیزید . مستطیل طلایی دارای محور و نوع پویایی است و ابعاد مناسب برای ارائه یک اسکیس را دارد .

 ۳۹* همزمان با ترسیم اجزای شیت ، آنها را راندو نکنید .این کار باعث می شود تا همه اجزا را رنگ کرده و شیت بندی را نابود کنید و اول کل شیت را با هم ترسیم کنید و سپس تصمیم بگیرید که با کمترین میزان رنگ ، چگونه شیت را راندو کنید ، بدین گونه ، گاهی فقط زدن آسمان در یک شیت بندی کافی است .

 ۴۰* استفاده از شکل های هندسی که با هم تلفیق شده اند به عنوان شیت کار که بسته به نوع شکل مقوا و بافت و رنگ آنها با هم فرق کند.

 ۴۱* استفاده از حالتی پیوسته به صورت اندام وار با چیدمان مختص به نوع مدارک و ترتیب مدارک.

 ۴۲* ارتفاع عنوان شیت بیشتر از ۲ یا ۳ سانتی متر نشود.

 ۴۳* تمرکز فونت روی یک قسمت نباشد *کار گوشه ای نباشد

۴۴* داور نفهم نیست .

 ۴۵* فونت ها یا کلا فارسی یا انگلیسی مکتوب شود * ترجیحا فارسی *

۴۶* کف، بدنه و سقف است که کار معمار را به وجودمی آورد .

 ۴۷* شاید یکی از مهمترین نکته هایی که باعث میشه یه کار برای ساخت قبول بشه نحوه ویژوال شدنش باشه.

 ۴۸* مشتری تا کار رو نبینه نمیتونه در موردش قضاوت کنه و ما وظیفه داریم کاری رو که به واقعیت نزدیکه بهش نشون بدیم! البته گاهی فقط کافیه کار زیبایی رو نشونش بدیم تا پروژه رو تائید کنه.

 ۴۹* شیت بندی با اصول گرافیک باعث میشه چشم کارفرما نتونه تصویر دقیقی از نتیجه رو ببینه و این برای ما یک برد محسوب میشه..

 ۵۰* یه جنس یا عکس رو انتخاب کنین و روش این کار کنین تا بیننده رو وادار کنین چیزیو که شما میخواین ببینه.. نه چیزی که هست…

 ۵۱* زاویه دید مناسبی در پرسپکتیو انتخاب کنید . دید پرسپکتیوی خوبی داشته باشد. اندازه و محل پرسپکتیو اصلی خیلی مهم است.

 ۵۲* تاثیر عناصر عمودی و افقی خطوط پرسپکتیو را بر کل کادر در نظر بگیرید .

 ۵۳* انتخاب نما و مقطع ؛ باید به گونه ای باشد که اطلاعات و جزئیات نهانی بیشتری را در اختیار ما بگذارد.

 ۵۴* در برخی مواقع ؛ مقطع به عنوان خط زمین انتخاب می شود و عاملی برای بستن کادر میگردد و نیز سنگینی کادر برآن قرار می گیرد .

 ۵۵* محل مقطع را روی پلان نشان بدهید .

 ۵۶* محلی که کروکی اش زده شده ، طوری مشخص شود که به بستن کادر کمک کند .

 ۵۷* انتخاب محل مناسب برای مقطع زدن: مقطع را از جایی میزنیم که اطلاعات بیشتری به بیننده بدهد.

 ۵۸* پرسپکتیو های مهم در کار : • دید پرنده • داخلی • رسیدن به بنا • حجم کلی*که خیلی کوچک در گوشه ی کار استفاده شود *

 ۵۹* فلش خط مقطع در پلان زده شود. مقطع معمولا از پله رد می شود.

 ۶۰* site plan آدرس شهری : راه های اصلی و فرعی با فلش مشخص بشوند .

 ۶۱* پلان در جهت شمال زده شود وعلامت شمال در نقشه باشد در شیت هایی که چند پلان دارند نباید در فاصله نزدیک هم قرار گیرد.

 ۶۲* وجود سایه در پرسپکتیو خیلی مهم است.

 ۶۳* اگه از ماکتتون هم عکس ۳ بعدی داشته باشین عالی میشه

 ۶۴* اطراف پرسپکتیوهای شیت باید در حد مسیر پیاده و سواره و چگونگی دسترسی ها طراحی شود .اطراف پرسپکتیوها نباید خالی بماند ، زیرا یکی از ابزارهای اتصال شیت به هم ، ترسیم و طراحی سایت اطراف پرسپکتیوها است که بسیار مهم هستند .

 ۶۵* در شیت نباید اجزا و اطلاعات تکراری داشته باشیم . به عنوان مثال وقتی یک پرسپکتیو پرنده ، نمای یک وجه را نشان می دهد ، دیگر نیازی به ترسیم نمای دوبعدی و جداگانه از آن وجه نیست و…

 ۶۶* اگر در شیت چند پلان داشته باشیم ، نباید آن ها را نزدیک هم ترسیم کنیم . اگر پلان ها را نزدیک هم ترسیم کنیم ، یک پلان به نظر می آیند . بنابراین باید بین پلان ها فاصله باشد . در این فاصله می تواند یک نما یا مقطع قرار گیرد . از قرار دادن پرسپکتیو مابین دو پلان خودداری کنید ، زیرا هم جنس نیستند .

 ۶۷* اگر در شیت چند مقطع و نما داشته باشیم باید آن ها را با نظمی خاص و مرتب در شیت قرار دهیم . مثلا همه نماها در یک ستون زیر هم ویا همگی بر روی یک خط برش زمین قرار گیرند .

 ۶۸* می شه از رنگ شیت شروع کرد . بهتره رنگ شیت هایی که انتخاب می کنید خنثی باشه مثلا کرم یا خاکستری روشن …. چون پر کردنش راحت تره و جاهای خالی کمتر توی چشم می زنند .

 ۶۹* اگه تا حالا با شیت های سفید کار کرده باشید می بینید چقدر جای خالیش تو چشمه برای رنگ مقوا دقت داشته باشید که ماژیک چه اثری روی ان دارد .

 ۷۰* اگر بتونیم با کمک راندو و یا تکه های مقوای شیت کاری کنیم که چشم روی شیت حرکت کنه خیلی خوبه ، یعنی کسی که به کار نگاه میکنه توجهش فقط به یه قسمت خاص جلب نشه.

 ۷۱* استفاده از کارتونها و مقواهای بافت دار با ترکیب رنگ سنگین . مثل سیاه و قرمز یا سیاه و قهوه ای یا سیاه و آبی تیره موجب بالا بردن سطح کار از لحاظ زمینه و گرافیک کار میشه.

 ۷۲* در زمینه سیاه استفاده از غلط گیر مدادی با پاستیل سفید یا گچی به عنوان کشیدن خطوط راهنما و فلش ها و علامات گرافیکی برای ریتم دادن به شیت بندی …

 ۷۳* غیر از پلان * به دلیل نشان دادن جهت شمال * اجازه ی چرخاندن سایر عناصر شیت از قبیل نما ، برش و پرسپکتیو را نداریم .

 ۷۴* شیت بندی یه جور بازی با عناصر داخلشه که باید اونقدر اونارو جابه جا کنیم تا به فرم ایده آل برسه فقط برای این کار نباید بترسیم و از جابه جا کردن احساس شک کنی فقط جابه جا کنید.

 ۷۵* سعی کنید پرسپکتیوتونو تو کار گسترش بدید یعنی تو راندو با استفاده از اون فضاهای خالیه شیتتونو پر کنید.

 ۷۶* شیتهای معماری میتوانند با نرم افزارهای مرتبط با معماری ارائه شوند.نرم افزار هایی مانند اتوکد ، ،آرشیکد،اسکچ آپ،فتوشاپ و یا تری دی استودیو مکس و پاور پوینت *این نرم افزار ها متداولترین ها هستند و نرم افزار هایی رویت یا راینو و … نرم افزارهای دیگیری هستند که میتوان برای تهیه و ارائه شیت های معماری از آنها استفاده کرد*

 ۷۷* معمولا روند به این ترتیب است که ابتدا نقشه ها با نرم افزار هایی مانند اتوکد یا آرشیکد یا رویت *Revit*بصورت دوبعدی رسم میشوند و سپس با کمک تری دی مکس یا اسکچ آپ حجم نیز طراحی و ایجاد میشود * البته اتوکد و آرشیکد و ریت هم خود قابلیت سه بعدی سازی دارند *.

 ۷۸* از همه نرم افزارها نقشه ها را خروجی Jpeg یا JPG میگیرند و سپس در فتوشاپ شیت نهایی طراحی میشود و روی مقوا پلات گرفته میشود.

 ۷۹* در ارائه نهایی شیت ها با فتوشاپ میتوان از عکسهایی که از ماکت گرفته میشود نیز استفاده نمود.

 ۸۰* ترکیب رنگی شیت های ارائه ،افکت ها ، نوع چیدمان عکسها در شیت و … یک امر کاملا سلیقه ایست که به تجربه طراح شیت هم بسیار وابسته است.

 ۸۱* شیت های معماری به سه روش کلی قابل ارائه هستند. • ارائه دستی • ارائه کامپوتری • ترکیبی از دو شیوه ارائه دستی و کامپیوتری ارائه دستی : در این شیوه کلیه نقشه های آماده برای ارائه ، روی مقوای ارائه مجددا ترسیم میشوند *قبل از ترسیم باید برای نحوه چیدمان شیت تصمیم گیری شود !* و سپس با استفاده از تکنیک های مختلف راندو ، آنها را راندو میکنیم.

 ۸۲* میتوان شیت را سیاه و سفید یا رنگی راندو کرد.

 ۸۳* برای ترسیم نقشه ها روی مقوا میتوان از روان نویس های نوک نمدی استفاده نمود.و سپس به راندو پرداخت.

 ۸۴* گاهی برای جلوه دادن به شیت در پلان های ترسیم شده درون ضخامت دیوار را با هاشور سیاه میکنیم و همینطور از هاشورهای کفسازی در اطراف پلان ها استفاده میکنیم.

 ۸۵* برخی ابزارهای رایج راندو عبارتند از : ماژیک، آبرنگ، مداد رنگی، آب مرکب یا رنگهای اکولین که هرکدام با تکنیک خاص خود اجرا میشوند

 ۸۶* میتوان از رنگهای مختلف مقوا استفاده نمود و برای ارائه نقشه ها روی رنگهای تیره از روان نویس یا کاربن سفید استفاده کرد.

 ۸۷* حتما در ارائه پلانها و نماها و پرسپکتیو از سایه استفاده کنیم.

 ۸۸* در اطراف پرسپکتیو بنا حتما تا حدودی محیط اطراف ولو در حد نشان دادن کفسازی ترسیم شود و به ترسیم بنا*حجم*بدون کف بسنده نکنیم.بهتر است از پرسناژ برای درک بهتر مقیاس و همچنین درختان و بافت گیاهی استفاده کنیم.

 ۸۹* حتما با فونت های خوانا هرکدام از نقشه های درون شیت معرفی شوند.

 ۹۰* باید دقت کنید که طراحی شیت یک کار سلیقه ای و صد درصد تجربیست و به خلاقیت و میزان تبحر طراح بستگی دارد .

 ۹۱* متبحر شدن در زمینه طراحی شیت جز با تمرین فراوان و دیدن نمونه های متعدد میسر نخواهد بود

/ 1 نظر / 10 بازدید
sabri

با سلام دوست عزيز لطفا مارا با نام کليد واژه آزمون نظام مهندسي لينک کنيد و سپس در قسمت لينک دوستان اطلاع دهيد تا شما را لينک کنيم همچنين ميتوانيد از قسمت همکاري در فروش ثبت نام کرده و با فروش محصولات ما در سايت خود 15% پورسانت به ازاي هر فروش و به ازاي هر ورودي از لينک بازاريابي 5 تومان دريافت و کسب درآمد کنيد براي مشاوره و اطلاع بيشتر ميتوانيد با شماره 09151361344 تماس حاصل فرماييد با تشکر www.kelidvajeh.ir